zondag 6 juni 2010

fieldtrip melkweg


FIELDTRIP MELKWEG AMSTERDAM

op 7 april 2010 ben ik naar de Melkweg geweest voor mijn 2de Fieldtrip dezen heb ik gekozen omdat ik mij zelf wilde oriënteren in de poppodia wereld en omdat ik zelf nog niet zeker weet wat ik wil gaan doen evenementen management of imaginerheros wil gaan doen daarom viel deze fieldtrip mooi in mijn straatje.
Wat hebben we daar allemaal gedaan en gekregen?
Tijdens de fieldtrip hebben we een presentatie van de manager kregen en een rondleiding. Tijdens de presentatie werd duidelijk hoe de organisatie in elkaar steekt en wat er bij het organiseren van een evenement in een poppodium allemaal bij komt kijken. Tijdens de rondleiding hebben we een kijkje achter de schermen mogen nemen, zoals in de kleedkamers, geluidsstudio en personeelsruimte. Ook hebben we een interactieve opdracht gemaakt, waarbij wij in groepjes van vier een rooster moesten maken. Daarna kregen we de gelegenheid om zelf wat te gaan eten/drinken in Amsterdam. Rond zeven uur moesten we weer terug zijn voor een voorstelling die we aangeboden kregen door de Melkweg. Dit was een dansvoorstelling genaamd IDeals van danstheater AYA.

Hoe zit de organisatie precies in elkaar
?
De Melkweg is een non-profit organisatie en heeft ongeveer 150 mensen in vaste dienst. Zij zijn allemaal gevestigd in het kantorenpand naast het poppodia zelf. De Melkweg heeft 10 vaste programmeurs in dienst die elk gespecialiseerd zijn in een bepaalde discipline. De Melkweg kent namelijk vijf kunstdisciplines: Melkwegevenementen, Melkweg Theater, Melkweg Cinema, Melkweg Galerie en de Mediaroom.
De afdelingen marketing en faciliteiten worden beheerd door vaste managers. Verder bestaat de organisatie uit een algemeen directeur, een zakelijk directeur en een achttal andere afdelingen. De begroting van de Melkweg bestaat uit minder dan 10 procent (gemeentelijke) subsidies.
De Melkweg concurreert voornamelijk met andere bekende poppodia. Enkele voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld Paradiso Amsterdam, De Heineken Music Hall Amsterdam, De Effenaar Eindhoven, 013 Popcentrum Tilburg, Mezz Breda etc. Toch staat de Melkweg redelijk sterk ten opzichte van haar concurrenten. Het bijzondere aan de Melkweg is namelijk de programmering. Er zijn vijf kunstdisciplines onder één dak verenigd. De Melkweg experimenteert voornamelijk op het gebied van muziek, theater, dans en film.
Het gebouw van de Melkweg bestaat uit drie verdiepingen. Op de benedenverdieping van het gebouw bevinden zich The Max (capaciteit 1500) en de Oude Zaal (capaciteit 700) die vooral voor concerten en evenementen gebruikt worden. Verder zijn aan de Marnixstraat, aan de achterkant van het gebouw, de Fotogalerie en het Café-Restaurant gelegen. Op de tussenverdieping bevindt zich een multifunctionele mediaroom. Op de bovenverdieping bevinden zich de Cinema (90 stoelen), de Theaterzaal (112 stoelen), de Tearoom en de Rabozaal. De Rabozaal is de nieuwste zaal in de Melkweg en is vernoemd naar founding partner Rabobank Amsterdam. De zaal is een multifunctionele, hypermoderne theaterzaal met een variabele capaciteit tussen de 400 en 1400.

Wat valt je op aan de organisatie?
Mij viel op aan de organisatie dat alles er heel relax aan toe ging. Al het personeel kent elkaar en gaat vriendelijk met elkaar om. Alles is professioneel geregeld en dat straalt het gebouw ook uit. Als bezoeker kom je niks te kort.

Wat doet de organisatie goed?
Wat ik vooral goed vind aan de organisatie is dat ze constant bezig zijn met uitbreiden en groter/bekender worden. Zo is er in 2009 een compleet nieuwe zaal gebouwd (de Rabozaal) wat betekend dat er nu nog meer evenementen gehouden kunnen worden voor meer bezoekers. Verder is het gebouw eind jaren 90 volledig gerenoveerd waardoor het nu een professionele uitstraling heeft.

Wat doet de organisatie minder goed?
Ik denk dat de organisatie nog veel meer aan promotie kan doen. Er zijn nu regelmatig voorstellingen waarbij de zalen niet helemaal gevuld zijn. Dit is jammer voor de uitvoerders, maar ook verliesgevend voor de Melkweg. Door de voorstellingen meer te promoten in andere steden wordt het programma bekender bij de mensen en dat kan lijden tot hogere bezoekersaantallen.
Een verbeterpunt voor de Melkweg zou daarom de afdeling marketing/promotie kunnen zijn.

Wat zijn je belangrijkste leerpunten van de Fieldtrip?
Tijdens deze dag heb ik een kijkje kunnen nemen bij de organisatie van een van de grootste poppodia van Nederland. Ik heb hiervan geleerd dat iets wat klein begint, heel groot kan worden als je er de juiste aandacht aan besteed. Je moet de juiste mensen op de juiste plek zien te krijgen en ervoor zorgen dat dit altijd zo blijft. De organisatie moet vrijwel tiptop in orde zijn. Ook is mij duidelijk geworden dat er vooral gericht moet worden op een specialiteit. De specialiteit van de Melkweg is de bijzondere programmering. Mede hierdoor worden veel bezoekers en optredens aangetrokken.

Hoe heeft deze fieldtrip bijgedragen aan je werkveldoriëntatie?
Tijdens deze fieldtrip heb ik gemerkt dat in een poppodium werken me wel bevalt ik zal er geen vaste baan in willen hebben maar als bijbaan er naast lijkt het me best een leuk beroep. Ik moet dan wel zeggen dat ik dan wel in de afdeling evenementen en concerten wil opereren en niet in de cinema of theater afdelingen die vond ik saai.
Dezen fieldtrip heeft me wel opweg geholpen naar mijn uiteindelijke keuzen maar ben er nog steeds niet uit wat het gaat worden evenementenmanagment of creative industries

Geen opmerkingen:

Een reactie posten